1
+1

چطور مطالبی که به صورت غیرقانونی کپی می‌شوند را به گوگل معرفی کنیم؟

کپی کردن مطالب به کسب اجازه از ناشر به امری رایج در وب ایران تبدیل شده است. برخی از وب‌سایت‌ها این حق را برای خود قائل هستند تا مقاله، تحلیل، بررسی یا هر نوع نوشته یا تصویری را از شما برداشته و بدون ذکر نام شما در وب سایت خود درج کنند. اما حداقل گوگل در صورت گزارش این مورد، صفحه‌ی گزارش شده را از لیست جستجوهای خود حذف می‌کند. 

شاید برای شما پیش آمده باشد که مطالب و آثار محتوایی شما در دیگر سایت‌ها بدون ذکر منبع و لینک مطلب در اینترنت کپی شود و این مطالب کپی در جستجوی گوگل آمده و در برخی شرایط حتی بالاتر از سایت شما قرار می‌گیرد. در صورت روبرو شدن با این سایت‌هایی که مطالب را به صورت غیرقانونی کپی می‌کنند باید چه کار کنیم. 

یکی از موارد که ناشران محتوا در اینترنت باید رعایت کنند، حفظ حقوق معنوی آثار است. برای این کار باید در مطلبی که می‌خواهید از آن برداشت یا کپی کنید باید از ناشر اجازه بگیرید.

هر چند در ایران قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، اما برای رعایت قانون کپی‌رایت در اینترنت و در جستجوی اینترنتی حساسیت‌های زیادی در دنیا وجود دارد.  یکی از موارد که کپی‌کاران غیر قانونی اینترنتی به وجود می‌آورند و موجب ناخشنودی و هدر رفتن تلاش تولید کننده آثار است، ایندکس شدن مطالب کپی شده در موتورهای جستجو است.

گوگل راهکاری برای این حذف این صفحات کپی‌‌کار غیر قانونی در موتور جستجوی خود اندیشده است.

برای این کار باید وارد لینک گزارش سایت شوید. برای این کار روی این لینک کلیک کنید. صفحه‌ای به شکل زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

Copyright Removal

در این صفحه باید ابتدا اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

در کادر آبی سه کادر وجود دارد.  در کادر اول یا همان کادر «Identify and describe the copyrighted work» باید دلیل اعتراض خود را به انگلیسی وارد کنید.
مثال (This website has been violated my article and copy/paste it on his website.)

در کادر دوم یا کادر«Where can we see an authorized example of the work» باید آدرس اینترنتی (URL)صفحه‌ مطلب در سایت خود را وارد کنید. صفحه مربوط به همان مطلبی که دیگران از روی آن کپی کردند تا گوگل بتواند با مقایسه متوجه کپی کردن دیگران از مطلب شما بشود. 

در کادر سوم یا کادر «Location of infringing material»نیز باید آدرس اینترنتی(URL) صفحه یا صفحات کپی‌کار غیرقانونی را وارد کنید. اگر چندین وب سایت از روی مطلب شما کپی کرده‌اند آدرس هر کدام را در یک سطر وارد کنید. به این ترتیب می‌توانید چندین وب سایت نقض کپی رایت را یکجا گزارش کنید. توجه داشته باشید که وب سایت‌های گزارش شده همگی باید همان مطلبی که در لینک بالا، آن را وارد کردید، کپی کرده باشند. 

سپس سه متن تأییدیه را تیک می‌زنیم و بعد باید کادرهای تاریخ (مثال: 9/8/2016) و امضاء (Hamed Ghasemi Naraghi) را پرکنید. در انتها نیز کادر «من ربات نیستم» را تیک بزنید.

پس از اتمام مراحل روی دکمه ثبت یا همان Submit کلیک کنید تا وارد صفحه گزارش شوید. در این صفحه لیست صفحات گزارش شده وجود دارد و گزارشی از تأیید، پذیرش و عدم پذیرش این صفحات توسط گوگل به شما داده می‌شود. در صورتی که بعدا بخواهید وارد لیست صفحات گزارش شده بروید باید روی این لینک کلیک کنید.

گزارش مکرر وب‌سایت‌های کپی‌کار و ناقض حق ناشر باعث می‌شود تا گوگل رتبه‌ی آن‌ها را تزل داده و مهم‌ترین مجرای ورودی ترافیک خود را از دست بدهند. 

 

1
+1

سیری، کورتانا، گوگل ناو و دیگر دستیارهای صوتی چطور صدای انسان را درک می‌کنند؟

الکسا، سیری، گوگل ناو، کورتانا و دیگر دستیارهای صوتی، دستورات صوتی کاربر را دریافت کرده، آن‌ها را متوجه شده و سپس به اجرای آن‌ها می‌پردازد. اما کامپیوتر چطور صدای ما را تشخیص می‌دهد و با زبان انسان با ما صحبت می‌کند؟ 

امروزه به راحتی می‌توان از طریق دستورات صوتی، گوشی موبایل، تبلت، تلویزیون و چندین گجت دیگر را کنترل کنید و روز به روز بر تعداد و تنوع ابزارهایی که صدای انسان را متوجه می‌شوند، افزوده می‌شود. برخی از خودروها، دستورات را بصورت صوتی دریافت و اجرا می‌کنند و در آینده‌ی نه چندان دور خودروها می‌توانند بدون لمس فرمان، شما را به مقصدی که به زبان آورده‌اید برسانند.

دستیارهای صوتی همچون سیری اپل، الکسا آمازون، گوگل ناوِ گوگل و کورتانا مایکروسافت، همگی می‌توانند آنچه به زبان می‌آورید را تشخیص داده و سپس در صورت امکان آن‌ها را اجرا کنند. دستیارهای صوتی روز به روز قوی‌تر شده و دستوراتی که قادر به انجام آن‌ها هستند بیشتر و بیشتر می‌شود. به عنوان مثال کورتانا می‌تواند علاوه بر اجرای دستورات برایتان جک تعریف کند یا حتی شعر بخواند. الکسا نیز نه تنها به پرسش‌های شما جواب می‌دهد بلکه می‌تواند ارتباط بین خانواده را بهتر کند و به عنوان یک معلم خانگی، به فرزندانتان آموزش دهد.

اما این سرویس‌ها چطور کار می‌کنند؟ آن‌ها چطور می‌توانند کلماتی که به زبان می‌آورید را تشخیص داده و به دستورات قابل فهم برای کامپیوتر یا موبایل شما تبدیل کند و پس از اجرا، نتیجه را به زبان خود انسان خروجی دهد. تصور کنید که تک تک کلمات یک زبان را به کامپیوتر بدهیم و با صدای معادل هر کدام مطابقت دهیم به این ترتیب کامپیوتر می‌تواند کلماتی که به زبان می‌آورید را با فرهنگ لغت داخلی خود مقایسه کرده و در نهایت تشخیص دهد چه کلماتی را به زبان آورده‌اید اما صرفا با درک هر کلمه نمی‌توان مفهوم جمله را متوجه شد.

Amazon Echo

در همین راستا هر کدام از سرویس‌های تشخیص صدا و دستیارهای صوتی، علاوه بر الگوهای تشخیص صدا، الگوهای پیش‌بینی جملات را نیز دارند. اگر تا به حال از دستیارهای صوتی مانند گوگل ناو استفاده کرده باشید یا بدنبال جستجوی موضوعی در گوگل باشید، پیش از آنکه کل جمله را به زبان بیاورید، پیشنهادهای بسیار نزدیک به آنچه در تلاش برای بیان آن هستید، پیشنهاد داده می‌شود. پس دستیارهای صوتی نه تنها تک تک کلماتی که به زبان می‌آورید را متوجه می‌شوند بلکه جملات را نیز درک می‌کنند اما کامپیوتر چطور به دانش درک جملات رسیده است؟

مدل سازی آگوستیک: شکل موج‌ها و فون‌ها

تشخیص صدا، فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد که به واسطه‌ی فناوری‌های مدل‌سازی آکوستیک و مدل‌سازی زبان انجام می‌شود. مدل‌سازی آگوستیک در واقع فرایندی است که در آن موج‌های صدا دریافت شده و توسط مدل‌های از پیش‌تعریف شده، آنالیز می‌شود. معروف‌ترین و رایج‌ترین روشِ مدل سازی آکوستیک مدل‌سازی مخفی مارکوف (Hidden Markov Modeling) نام دارد که در آن مدل‌های تلفظ با خرد کردن جملات انسان به بخش‌های مختلف انجام می‌شود. در این سیستم به هر کدام از بخش‌ها، فون (با گوشی موبایل یا تلفن همراه‌تان اشتباه نگیرید) گفته می‌شود. مایکروسافت در این روش پیشرو است و از سال‌ها قبل در این زمینه تحقیق و فعالیت می‌کند. در این روش از مدل‌های پیش‌بینی کننده‌ی ریاضی استفاده می‌شود.

برای درک بهتر این روش به این مثال دقت کنید. دو دوست با نام‌های آرش و نادر در دو شهر مختلف زندگی می‌کنند، آن‌ها هر روز از طریق تلفن با یکدیگر صحبت می‌کنند. نادر تنها به سه فعالیت علاقه دارد: پیاده روی، خرید و تمیز کردن آپارتمان. آب‌ و هوای هر روز تعیین می‌کند که نادر در آن روز، کدامیک از این سه کار را انجام می‌دهد. آرش هیچ اطلاعاتی از وضعیت آب و هوا در شهری که نادر در آن زندگی می‌کند، ندارد؛ اما او می‌داند که مثلا وقتی نادر برای پیاده روی به پارک می‌رود، هوا آفتابی است. به این ترتیب آرش به صورت مستقیم وضعیت آب و هوا را نمی‌داند و به اصلاح وضعیت آب و هوا برای وی مخفی است، اما بصورت غیر مستقیم می‌تواند از فعالیت نادر متوجه‌ی، وضعیت آب و هوای شهر زندگی وی شود. این همان روشی است که مدل‌سازی آکوستیک مدل سازی مخفی (HMM) کار می‌کند.

HMM

در تشخیص صدا در این مدل، هر بخش از موج صدا بصورت مستقل با آنچه قبل و بعد آن آمده، مقایسه می‌شود و با دیتابیسی از موج‌های صدا مطابقت داده می‌شود تا متوجه شود کاربر چه چیز را به زبان آورده است. مثلا حروف th در زبان انگلیسی را در نظر بگیرید. اگر به تلفظ the یا that در زبان انگلیسی دقت کنید th در هر کدام تلفظ متفاوتی دارد. در روش HMM از طریق آنالیز موج‌های at و e کامپیوتر متوجه می‌شود که شما چه کلمه‌ای را به زبان آورده‌اید.

مایکروسافت در مقاله‌ای مفصل روش HMM را بطور کامل توضیح داده است.

 

مدل سازی زبان: فراتر از صدا

اما مدل سازی آگوستیک به تنهایی نمی‌تواند صدای شما را درک کند. اگر شما لهجه‌ی خاصی داشته باشید یا مناطق خاصی کلمات را به شکل متفاوتی بیان کنند، آن‌وقت مدل سازی آگوستیک به تنهایی کارآمد نیست و مدل‌سازی زبان وارد عمل می‌شود. گوگل در این باره تحقیقات بسیاری انجام داده و آن‌ها را در قالب مدل‌سازی N-gram استفاده می‌کند.

گوگل وقتی تلاش می‌کند تا صدای شما را تشخیص دهد، به بانکی از صداها که از طریق یوتیوب و جستجوی صوتی خود بدست آورده مراجعه می‌کند. گوگل همچنین از سیستم جستجوی محلی خود با نام GOOG-141 نیز بهره می‌برد که در واقع سرویس تلفنی بود که در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد و در آن اطلاعات نحوه‌ی صحبت کردن کاربران جمع‌آوری می‌شد. این سرویس در سال ۲۰۱۰ تعطیل شد. اما جستجوهای صوتی آن هنوز هم مورد استفاده گوگل قرار می‌گیرند.

شبکه های اجتماعی

گوگل تمام اطلاعات بدست آمده از سرویس‌های یوتیوب، جستجوی صوتی و GOOG-141 را جمع‌آوری کرده و حالا پایگاه‌داده‌ای از صداها و لهجه‌های مختلف در اختیار دارد. به این ترتیب گوگل به سادگی می‌تواند تلفظ‌های مختلف از کلمات را در اختیار داشته و عبارتی را که به زبان می‌آورید فارغ از لهجه‌ای که دارید با معادل آن در دیتابیس خود تطابق داده و متوجه شود چه چیز را به زبان آورده‌اید.

هر چند گوگل در این زمینه پیش‌رو است، اما مدل‌های ریاضی مختلفی نیز توسعه داده شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مدل‌های موضعی زبان یا مدل پیشرفته‌تر مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد. این مدل‌ها بر پایه‌ی الگوبرداری نوعی از استدلال شبیه به آنچه دو انسان با هم گفتگو می‌کنند، کار می‌کند. این روش‌ها بسیار پیچیده و پیشرفته هستند و برای تهیه نقشه این مدل‌ها از ریاضی و کدنویسی‌های پیچیده استفاده می‌شود.

 

مدل سازی N-Gram: احتمال

مدل سازی N-Gram بر پایه‌ی احتمالات کار می‌کند و در آن از دیکشنری از کلمات برای ایجاد درختی از احتمالات، استفاده می‌شود. نقطه‌ی قوت این روش در دسترسی به دیکشنری بزرگی از کلمات و استفاده آن‌ها به جای اصوات ابتدایی است. در این نوع از مدل سازی، برنامه توانایی آن را دارد تا تفاوت بین کلمات هم‌آوا مثل beat و beat را تشخیص دهد. این نوع مدل سازی بر پایه‌ی محتوا کار می‌کند و در آن جملات تشخیص داده شده و درک می‌شوند.

با این حال، این روش نیز بهترین گزینه برای زبان نیست. مهم‌ترین مشکل در این روش احتمالاتِ مختلف کلمات در جملات بلند است. هر چه کلمات در جمله بیشتر می‌شوند، این مدل دچار سردرگمی در برقراری ارتباط با کلمات ابتدایی جمله می‌شود و نهایتا نمی‌تواند درک صحیحی از جمله بیان شده داشته باشد.

از آنجایی که پیاده سازی این روش آسان است، آن را به گزینه‌ای مناسب برای شرکتی شبیه به گوگل می‌کند که به سرورهای قدرتمند دسترسی دارد و مشکلی از بابت محاسبات سنگین ندارد.

چطور کامپیوتر جملات ما را تشخیص می‌دهد؟

تشخیص عبارت و جملات برای کامپیوتر یک علم بسیار پیچیده و وسیع است که هر چه بیشتر در آن عمیق شوید بیشتر متوجه‌ی پیچیدگی آن می‌شوید. این علم ترکیبی از زبان شناسی بسیار پیچیده‌ی ماشین، ریاضیات و همچنین محاسبات است. اگر بخواهیم اطلاعاتی که ارائه کردیم را گردآوری کنیم، ماشین برای آنکه صحبت‌های ما را درک کند:

  • صحبت‌های ما را با الگوهای ضبط شده‌‌ای که در دیتابیس خود دارد مقایسه می‌کند و پس از تشخیص کلمات، وارد درختی و جدولی از عبارت می‌شود که کلمه مورد نظر شما در آن وجود دارد و سپس به آنالیز احتمالات ممکن برای مطابقت با جمله‌ی شما می‌شود.
  • مدل سازی زبان و آنالیزهای آماری روش دیگری است که در آن دانش گرامری و احتمالا ممکن برای کلمات و صداها بکار گرفته می‌شود.
  • ریاضیات و شبکه‌ی عصبی شبیه به مغز انسان در کامپیوتر مدل سازی می‌شود تا الگوی تشخیص صدا ایجاد شده و کلمات در کنار یکدیگر مفهوم پیدا کنند.

با این ترتیب هر کدام از شرکت‌ها از روش‌های مختلف و یا ترکیبی از روش‌های بیان شده استفاده می‌کنند تا کلمات را متوجه شده و پس از آن به کمک الگوریتم‌های پیچیده ریاضی و بکار گیری بانک گسترده‌ای از عبارات، جملات بیان شده کاربر را درک کنند. زبان ماشین روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و کامپیوترها همچون انسان، زبان انسان را فرا گرفته‌اند و می توانند آنچه به زبان آورده‌ایم را به خوبی درک کنند.

اهمیت سرویس‌های ابری در دستیارهای صوتی

اگر تا به حال از دستیارهای صوتی مثل سیری یا گوگل ناو استفاده کرده باشید حتما در جریان هستید که اگر اتصال سریعی به اینترنت نداشته باشید، عملکرد آن‌ها بسیار کند و آزار دهنده می‌شود. کورتانا در ویندوز نیز بدون اتصال به اینترنت بسیاری از عملکردهای آن غیر فعال می‌شود. اکو آمازون هم بدون اتصال اینترنت تنها یک اسپیکر بلوتوث خواهد بود.

اما چرا برای دستیارهای صوتی نیاز به اینترنت داریم؟ دلیل این موضوع است که دستیارهای صوتی مانند سیری، گوگل ناو و کورتانا برای تشخیص صدا و در آن به سرورهای فوق‌العاده قدرتمندی متصل می‌شوند. پردازش مورد نیاز برای تشخیص صحیح صدا بسیار سنگین است و گوشی و تبلت از پس آن بر نمی‌آیند و اگر قرار باشد حتی در دستگاه‌های پرچمدار این فرایند بر روی خود گوشی یا تبلت انجام شود، باعث مصرف بیش از حد باتری می‌شود. به همین دلیل این سرویس‌ها در قالب سرویس‌های ابری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

البته گوگل و برخی دیگر از شرکت‌ها برخی از دستورات صوتی محدودی را که عموما برای اجرای اپلیکیشن‌ها و برخی دستورات داخلی سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند بصورت آفلاین دریافت و پردازش می‌کنند.

پس فرایند تشخیص صدا به این صورت است که صدای ضبط شده‌ی شما به سرورهای قدرتمند سرویس‌دهنده ارسال شده، توسط الگوریتم‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و درک می‌شود، سپس دستور مربوطه انجام شده و نتیجه‌ی حاصل آن که می‌تواند از موتور جستجوی گوگل، وکی‌پدیا یا موتورهای جستجوی پیشرفته مانند WolframAlpha بدست امده باشد به زبان انسان بازگردانده شده و به گوش شما می‌رسد.

منبع http://www.explainthatstuff.com/voicerecognition.html University of Washington Microsoft Wikipedia Mathworks Microsoft Wikipedia makeuseof

 

1
+1

کمپانی لنوو برای نخستین بار از یک گوشی هوشمند مبتنی بر پروژه تانگو گوگل (Google Tango) رونمایی کرد. این محصول دارای ویژگی‌های اعجاب انگیزی است که اکثر آن‌ها مربوط به آوردن المان‌های دنیای مجازی به دنیای واقعی است. در این مقاله به دلایل مختلفی خواهیم پرداخت که از اهمیت بالای این پروژه گوگل خبر می‌دهند.

همراه با عرضه گوشی هوشمند Phab2 Pro لنوو بالاخره پروژه تانگو گوگل، خودش را در اذعان عمومی نشان داد. پروژه تانگو گوگل به دستگاه شما این امکان را خواهد داد تا بتواند با پردازش داده‌های مختلف از طریق دوربین‌های قرار گرفته در قسمت پشتی محصول، فضای سه‌بعدی را از آن محیط ترسیم کرده و یا به اندازه‌گیری اشیاء درون کادر بپردازید. با توجه به آن‌که چند ماه بیشتر تا زمان عرضه این محصول مبتنی بر پروژه تانگو گوگل باقی نمانده، به نظر می‌رسد که برای شما جالب باشد تا با 10 دلیل اهمیت بالای این پروژه گوگل آشنا شوید.

 

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل :

 

اندازه‌گیری فاصله‌ها در خانه

به لطف تکنولوژی نابی که گوشی هوشمند Phab2 Pro آن را یدک می‌کشد، شما قادر خواهید بود تا به‌وسیله این دستگاه فضاهای مختلف خانه و محل کار خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید با خیال راحت‌تری به خرید وسایل برای آن بپردازید. تنها کافیست دوربین دستگاه خود را روشن کرده و از محیط‌های مورد نظر تصویربرداری کنید. این فب 2 پرو به لطف پروژه تانگو گوگل (Google Tango) فضاهای درخواستی شما را اندازه‌گیری خواهد کرد. این یکی از ساده‌ترین تکنولوژی‌هایی است که گوشی هوشمند شما را به یک وسیله اندازه‌گیری کاملاً دقیق تبدیل خواهد کرد.

 

صفحه نمایش

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

هرچند که ممکن است فب 2 پرو دارای صفحه نمایش بسیار بزرگی برای مصرف کنندگان باشد؛ اما صفحه نمایش 6.4 اینچی آن دارای رزولوشن Quad HD است که نه تنها تماشای همه چیز را آسان می‌کند بلکه همه چیز با وضوح و روشنی بیشتری نمایش میابند. این محصول با صفحه نمایش خودش کاملاً ایده آل برای بازی‌، ویدیو، خواندن مطالب، مرور وب و هر چیز دیگری است که با یک گوشی هوشمند قابل انجام است.

 

ناوبری خانگی

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

شاید یکی از ویژگی‌های قابل توجه و مفید گوشی هوشمند فب 2 پرو که همراه با پروژه تانگو گوگل همراه است، قابلیت‌های مهم ناوبری داخلی است. این دستگاه به لطف نقشه برداری سه‌بعدی و حسگرهایش می‌تواند کاربران را در محیط‌های داخلی مانند یک نمایشگاه راهنمایی کند. این ویژگی مناسب کسانی است که در یک فروشگاه به دنبال محصولی خاص می‌گردند اما قادر به پیدا کردن آن نیستند. با این محصول دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد. جالب اینجاست که راهنمایی بر روی صفحه نمایش بزرگ فب 2 پرو به‌صورت ریل تایم انجام می‌شود.

 

بازی

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

بازی کردن یکی دیگر از دلایلی است که این تلفن هوشمند مبتنی بر پروژه تانگو گوگل را به‌عنوان یکی از محصولات مناسب برای گیمرها تبدیل کرده است. به لطف استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده داخلی این دستگاه، گیمرها می‌توانند از فب 2 پرو در جهان واقعی استفاده کرده و بسیاری از المان‌های بازی را در دنیای واقعی خود به شکل بزرگ‌تری داشته باشند.

به‌عنوان مثال شما می‌تواند در اطراف میز و صندلی خود راه رفته و در محیط بازی آن‌ها را به‌عنوان یک درخت ببینید و یا از یک اتاق به اتاق دیگری رفته تا در محیط بازی نیز تغییراتی ایجاد شود. بدون شک در آینده‌ای نزدیک این تکنولوژی گسترده‌تر از حال حاضر خواهد شد.

 

عکاسی عمق میدانی

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

اگر چه ممکن است این قابلیت یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید فب 2 پرو مبتنی بر پروژه تانگو گوگل نخواهد بود؛ اما سنسور عمق میدانی این سیستم که در قسمت پشتی این دستگاه تعبیه شده، به شما امکان آن را خواهد داد تا تصاویری با عمق میدانی خاص (شبیه به آن چه در گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ام 8 و گوشی‌هایی با دوربین دوگانه قرار دارد) خلق کنید. برای کسانی که علاقه‌مند به عکاسی با تلفن هوشمندشان هستند این محصول می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فرد و جالبی را فراهم کند.

 

نقشه برداری محلی

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

در حالی که نقشه برداری داخلی یکی از ویژگی‌هایی پروژه تانگو گوگل است که منجر به راهنمایی شما در محیط‌های داخلی می‌شود، نقشه برداری محلی نیز یکی از دیگر دلایل خوب برای خرید گوشی هوشمند فب 2 پرو (Phab2 Pro) است. کمپانی لنوو طی رویداد کنگره جهانی موبایل از یک صفحه نمایش رونمایی کرد که به‌وسیله یک تکنولوژی به نام Glympse شما قادر بودید تا موقعیت خود را در یک محیط بسته مانند موزه با دوستان خود که از یک گوشی هوشمند حاوی پروژه تانگو گوگل برخوردار بودند، به اشتراک بگذارید.

 

ضبط صوتی 5.1 کاناله دالبی

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

در حالی که شاید این محصول مدرن‌ترین گوشی هوشمند جهان نباشد، لنوو فب 2 پرو نخستین دستگاهی است که ویژگی ضبط صدای 5.1 کاناله دالبی (صدای 360 درجه‌) را در حین فیلم‌برداری برای کاربران محیا می‌کند. برای کسانی که واقعاً دوست دارند از تمامی لحظات زندگی‌شان فیلم بگیرند، این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا صداها چندین برابر نسبت به ویدیوهای تولیدی توسط دیگر محصولات شفاف‌تر ضبط شود.

 

اکتشافات تعاملی مجازی

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

همراه با پروژه تانگو گوگل موجود در گوشی هوشمند فب پرو 2، شما می‌توانید با استفاده از رابط واقعیت افزوده بدون آن‌که مکان فعلی خود را ترک کنید، به یک دنیای مجازی دسترسی داشته باشید. دقیقاً جایی که همه چیز در دنیای واقعی شما قرار گرفته‌اند، می‌توانید در اطراف اتاقتان راه بروید و مکان‌های جالبی را در اتاق خود کشف کنید. پیدا کردن مکان‌هایی از اتاقتان که تا به حال ندیده‌اید، همانند یک اکتشاف تاریخی در یک مکان کاملاً داستانی خواهد بود که کاملاً سرگرم کننده و جذاب است.

 

آموزش

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

فب 2 پرو همراه با پروژه تانگو گوگل قابلیت‌های جذاب آموزشی را پیش پای شما می‌گذارد تا به‌عنوان مثال اطلاعات مفیدی از دایناسورها را به کودکان شما منتقل کند. بر روی این محصول اپلیکیشن‌های مختلفی مانند تصویر بالا قرار دارند که می‌توانند تصاویر مجازی از دایناسورها را در محیط واقعی روی صفحه نمایش هندست شما پدیدآورند. جالب اینجاست که اندازه این دایناسورها نیز نسبت به مقیاس محیطی که در آن قرار دارید قابل تغییر است.

 

اندازه گیری مخصوص نقشه برداران و پیمانکاران

10 دلیل برای درک اهمیت بالای پروژه تانگو گوگل

این قابلیت مشابه ویژگی اندازه‌گیری فاصله‌ها در خانه است که در بالاتر به آن اشاره کردیم و شما می‌توانستید به‌وسیله آن مبلمان متناسب با منزل خود را انتخاب کنید. حال این دقیقاً از همان فناوری استفاده می‌کند تا بتوانید وسعت بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تری را اندازه گیری کنید. این قابلیت یکی از جذاب‌ترین بخش‌های فب 2 پرو لنوو برای نقشه برداران و پیمانکاران است.

لینک منبع

1
+1

آیا نام اندروید نوقا برگرفته از یک شیرینی ایرانی است؟

شب گذشته گوگل نام نسخه‌ی بعدی سیستم عامل اندروید را اعلام کرد؛ اندروید Nougat یا با آهنگی آشناتر، اندروید نوقا، نام نسخه‌‌ی بعدی اندروید است، اما به نظر می‌رسد این نسخه از اندروید کام ایرانیان را بسیار بیشتر از توسعه دهندگانش شیرین کرده است، چراکه بسیاری از اخبار منتشر شده در این رابطه، نوقا را یک شیرین سنتی ایرانی خوانده و افتخار این نام را به نام ایرانیان ثبت می‌کنند، در حالی که چنین نیست.

گوگل ساعاتی پیش نام نسخه ی بعدی اندروید را مشخص کرد. نسخه‌ی بعدی اندروید که پیش از این با نام اندروید N شناخته می‌شد، حال نام اصلی خود را پیدا کرده است و از این پس باید از این نسخه با عنوان اندروید نوقا یاد کنیم. گوگل اطلاعات بیشتری را در این خصوص ارائه نکرده، بطوریکه حتی مشخص نیست آیا این نسخه‌ی هفتم اندروید خواهد بود یا خیر، حال آنکه شماری از اخبار نیز به قطعیت این نسخه را با نام اندروید ۷ نوقا خطاب کرده‌اند. نگاهی به توئیت‌های منتشر شده پس از مشخص شدن نام اصلی نسخه بعدی اندروید نشان از این دارد که بسیاری از کاربران از انتخاب چنین نامی آنچنان که باید راضی نیستند و سایر گزینه‌های موجود برای نامگذاری اندروید N طرفداران بیشتری داشته است.

اما موضوعی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، نه ویژگی‌های اندروید نوقا است و نه بررسی احتمالات در مورد تاریخ انتشار نسخه‌ی نهایی؛ انتشار خبر مربوط به تعیین نام نهایی اندروید، برخلاف گذشته، موجی عظیم را در وب فارسی و مخصوصا شبکه‌های اجتماعی تظیر تلگرام به راه انداخت، بطوریکه برای چند ساعت سایر موضوعات مهم روز رنگ باختند و تب و تاب ایرانیان برای معرفی این نسخه بیشتر از کارمندان گوگل بود. اما دلیل این میزان توجه به نسخه‌ی جدید از اندروید چیست؟ پاسخ در نام انتخاب شده برای اندروید نهفته است. نوقا یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی است، اما تبریز تنها نقطه‌ای از جهان نیست که این شیرینی با همین نام در آن مرسوم است.

سوال اصلی چرایی انتخاب این نام توسط گوگل برای نسخه‌ی بعدی اندروید است. متاسفانه همچون همیشه شاهد این موضوع هستیم که سوالاتی این چنین در سطحی نگری موجود در شبکه‌های اجتماعی و وب فارسی گم شده و اغلب کاربران با سری بالا و غروری حاصل از انتخاب نام نسخه‌‌ی بعدی اندروید با نام یک شیرینی ایرانی، تنها به کپی کردن محتوا می‌پردازند.

اما نوقا چیست؟ برای آشنایی با این شیرینی که نسخه‌ی ایرانیش مملو از آجیل و تکه‌های بیسکوییت مانندی در طرفین است، جستجویی در گوگل، کافی است. البته بهتر است برای اطمینان از صحت اطلاعات دریافتی تنها به ویکیپدیا اکتفا نکنیم، چراکه شاید منبع کشف نوقا به حوالی بوشهر ختم شود همچنین ویکیپدیا به راحتی قابل تغییر است. در ویکیپدیا و بسیاری از وب‌سایت‌های مرتبط با شیرینی پزی، نوقا یک شیرینی منتسب به جنوب اروپا نام گرفته است، بطوریکه شواهد تاریخی مربوط به قرن ۱۵ وجود این شیرینی در ایتالیا را تایید می‌کند، هرچند اولین دستورالعمل پخت این شیرینی مربوط به قرن ۱۶ و کشور فرانسه است.

البته شماری از وب‌سایت‌ها نیز به وجود این شیرینی خوشمزه در منطقه‌ی خاورمیانه اشاره کرده‌اند، هرچند تعلق آن به یک ملت خاص همچون بسیاری از حقایق تاریخی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نکته‌ی جالب در مورد انواع دستور تهیه‌ی نوقا، قرار گرفتن گز، دیگر شیرینی سنتی ایرانی و متعلق به اصفهان، در کنار دستور پخت نوقا است. اما بهتر است نگاهی نیز به ریشه‌ی نام این شیرینی داشته باشیم. ریشه‌ی نوقا یا Nougat در زبان اکسیتان که یکی از زبان‌های رومی تبار است، به عبارت Panis Nucatus می‌رسد که به معنی نان آجیلی است. البته در شماری از وب‌سایت‌های شیرینی‌پزی نیز واژه‌ی Nougat برگرفته از لغت کهن فرانسوی Nux gatum بیان شده است. براساس اطلاعات موجود، Nux Gatum در فرانسه به معنای کیک آجیلی است. با این اوصاف به نظر می‌رسد نوقا یک شیرینی اختصاصی ایرانی نیست و در بسیار از نقاط جهان چنین شیرینی وجود دارد، پس گوگل نام یک شیرنی ایرانی را برای نسخه‌ی بعدی سیستم عامل خود انتخاب نکرده است و تنها این شیرینی مانند سایر نقاط دنیا در ایران نیز با همسن نام وجود دارد.

در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی در کشورمان شاهد انتشار بسیار راحت‌تر انواع شایعات هستیم که متاسفانه حس کنجکاوی خواننده ایرانی را برای تحقیق برنمی‌انگیزد و همین موضوع به جاافتادن چنینی شایعاتی دامن می‌زند.

تگ ها Google Android Nougat

 

1
+1

راه‌ اندازی تایید هویت دو مرحله ای بدون کد گوگل (Google Prompt)

تایید هویت دو مرحله‌ای راهکاری عالی برای اطمینان از امنیت حساب‌های کاربری است. اما اجبار در وارد کردن یک کد در هر بار استفاده از حساب کابری واقعا می‌تواند آزار دهنده باشد. به لطف تایید هویت بدون کد Prompt گوگل، این مشکل هم برطرف شده است. 

تایید هویت دو مرحله‌ای یک راه بسیار عالی برای کسب اطمینان از امنیت حساب‌های کاربری است. اما اجبار در وارد کردن یک کد در هر بار استفاده از حساب کابری واقعا می‌تواند آزار دهنده باشد. به لطف تایید هویت بدون کد Prompt گوگل، دسترسی به اکانت گوگل بسیار ساده‌تر از قبل شده است؛ فقط کافی است که به گوشی هوشمند خود دسترسی داشته باشید.

اساسا تایید هویت دو مرحله‌ای Prompt به جای ارسال یک کد، اعلانیه‌ی سریعی (push notification) را به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند که حاوی سوالی مبتنی‌بر تایید یا عدم تایید ورود به حساب کاربری از دستگاه‌های دیگر است. در صورت تایید شما، تقریبا به طور خودکار و با ضربه روی یک دکمه وارد حساب کاربری خواهید شد. جالب‌تر آن که، این روش در هر دو سیستم عامل‌های اندروید و iOS (منوط به نصب بودن نرم‌افزار گوگل) قابل استفاده است.

اول از همه، شما نیازمند داشتن تایید هویت دو عاملی (Two-Factor Authentication) یا دو مرحله‌ای (Two-Step Verification) فعال شده در حساب کاربری خود هستید ( گوگل بیشتر به نام بردن مورد دوم تاکید دارد). برای این کار به صفحه‌ی Google’s Sign-in & Security مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. از طریق بخش Signing in to Google می‌توانید تایید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

تایید هویت دو مرحله ای

پس از انجام همه این کارها یا در صورتی که قبلا اقدام به این کار کرده باشید، کافی است پس از کلیک روی 2Step Verification و وارد کردن دوباره‌ی رمز عبور مربوط به حساب کاربری خود، وارد بخش تنظیمات مربوطه شوید. در صفحه‌ی جاری، چندین گزینه‌ی متفاوت شامل گزینه‌ی پیش‌فرض که هر چیزی می‌تواند باشد، وجود دارد. برای مثال گزینه‌ی پیش‌فرض ما پیام صوتی و متنی همراه با ۱۰ عدد کد پشتیبان (Backup codes) است. به منظور شروع استفاده از راهکار گوگل پرامپت صفحه را به طرف پایین مرور کرده و به بخش Set up alternative second step مراجعه کنید. گزینه‌های مختلفی در این بخش وجود دارد اما گزینه‌ی مورد نظر ما Google Prompt است. برای شروع کار روی Add Phone کلیک کنید.

تایید هویت دو مرحله ای گوگل

صفحه‌ای فرعی نمایان می‌شود که باید روی Get started کلیک کنید.

تایید دو مرحله ای گوگل

در صفحه‌ی بعدی، باید گوشی هوشمند مورد تایید خود را از فهرست کشویی انتخاب کنید. قبل از این کار باید صفحه‌ی قفل ایمن در گوشی مورد نظر شما فعال باشد؛ پس در صورتی که قبلا از آن استفاده نمی‌کردید، هم‌اکنون باید آن را فعال کنید. در صورتی که کاربر سیستم عامل iOS هستید، نیازمند دریافت و نصب Google app از اپ استور اپل خواهید بود.

تایید هویت دو مرحله ای گوگل

پس از انتخاب گوشی یا تبلت مورد نظر، روی Next کلیک کنید. این کار باعث ارسال یک اعلانیه‌ی فوری به دستگاه انتخابی خواهد شد که تایید یا عدم تایید ورود به حساب کاربری را از شما سوال می‌کند. برای دریافت این اعلانیه، گوشی شما باید آنلاین باشد.

تایید هویت دو مرحله ای گوگل

پس از لمس دکمه‌ی Yes، بازخورد تاییدیه را طی فرآیندی شسته و رفته در رایانه‌ی خود دریافت خواهید کرد. همچنین، این کار باعث تغییر مرحله‌ی دوم پیش‌فرض ورود به حساب کاربری به Google Prompt خواهد شد که بسیار آسوده‌تر از روش‌های قبلی بوده و حس خوش‌آیندی را به کاربر القا می‌کند.

تایید هویت دو مرحله ای گوگل

تایید هویت دو مرحله‌ای یک لایه‌ی امنیتی مضاعفی است که باید در همه‌ی حساب‌های کاربری خود از آن استفاده کنید. باید از گوگل بابت سیستم جدید تایید هویت تشکر کرد که طی فرآیندی ساده و بدون هیچ زحمتی عمل تایید هویت را برای برقراری امنیت بیش‌تر، فراهم می‌کند.

آیا از تایید هویت بدون کد گوگل استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربیات خود را در بخش دیدگاه سایت به اشتراک بگذارید.

منبع howtogeek